Поиск по этому блогу

понедельник, 11 марта 2013 г.

Підготовка до ЗНО


Список творів на українську літературу

4. «Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги, про напад хозарів)
7. Іван Котляревський. «Енеїда», «Наталка Полтавка»
8. Г. Квітка-Основ’яненко. «Маруся»
10. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
11. Марко Вовчок. «Максим Гримач»
12. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»
14. Іван Карпенко-Карий. «Мартин Боруля»
16. Михайло Коцюбинський. «Тіні забутих предків», «Intermezzo»
17. Ольга Кобилянська. «Земля»
18. Леся Українка. «Contra spem spero!», «Лісова пісня»
19. Василь Стефаник. «Камінний хрест»
20. Микола Вороний. «Блакитна Панна»
22. Володимир Винниченко. «Момент»
24. Максим Рильський «Молюсь і вірю…»
25. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»
27. Володимир Сосюра. «Любіть Україну»
28. Валер’ян Підмогильний. «Місто»
29. Остап Вишня. «Моя автобіографія», «Сом»
30. Микола Куліш. «Мина Мазайло»
31. Богдан-Ігор Антонич. «Різдво»
32. Олександр Довженко. «Україна в огні», «Зачарована Десна»
33. Андрій Малишко «Пісня про рушник»
34. Василь Симоненко. «Лебеді материнства»
35. Олесь Гончар. «За мить щастя»
36. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном»
40. Іван Багряний. «Тигролови»
41. Євген Маланюк. «Стилет чи стилос?»


Сценарій Шевченківського свята


КОНКУРС ЕРУДИТІВ «ЯК МИ ЗНАЄМО ТВОРЧІСТЬ Т.Г.ШЕВЧЕНКА» ДЛЯ УЧНІВ 5-Х КЛАСІВ
Мета заходу : поглиблення знань учнів про життєвий та творчий шлях поета; удосконалення вмінь виразного читання поетичних творів.
Обладнання: виставка книг про життя та творчість Т.Г.Шевченка, портрет поета, ілюстрації до творів, записи творів письменника.
У конкурсі приймають участь дві команди. Напередодні вони отримали таке домашнє завдання:
1.     Кожен учасник конкурсу має вивчити напам*ять одну поезію Т.Г.Шевченка.
2.     Дослідницька робота: назвати місця у Києві, пов*язані з іменем поета, розповісти про одне з них.
3.     Намалювати ілюстрацію до одного з творів поета.
 Ведучими конкурсу можуть бути вчителі або ж учні старших класів. Журі – вчителі, що викладають українську мову та літературу, світову літературу, історію.
 Ведуча 1
Щовесни,коли тануть сніги
І на ряст засяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуємо пам*ять Шевченка.
 Ведуча 2
В історії завжди залишаються імена, які з гордістю вимовляє, пам*ятає і шанує людство. До них належить і ім8я великого українського поета Тараса Григоровича Шевченка. Увесь свій могутній талант він присвятив служінню народу. «Історія мого життя, - писав поет, - становить частину історії моєї Батьківщини».
 Ведуча 1
І.Я.Франко писав про поета так : «Він був сином мужика, а став володарем у царстві духа. Він був кріпаком, а став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком, а вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим.
Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для Росії зробив більше, ніж десять переможних армій. Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі у ржу, ані його любові до людей у ненависть і погорду, а віри в Бога у зневіру і песимізм .
Доля не шкодувала йому страждань, але не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя.
Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу і все розквітаючу радість, яку в мільйонах людських сердець все наново збуджуватимуть його твори.
Отакий був і є для нас, українців, Тарас Шевченко».
 Ведуча 2
 У своєму «Заповіті» він так казав:
 І мене в сім*ї великій,
В сім*ї вольній, новій,
Не забудьте пам*янути
Незлим тихим словом.
 Ведуча 1
 Провіснику волі,
Великий титане!
Справдились думи твої!
Приймай же данину
Любові і шани
Од вольних народів
Нової сім*ї.
 Ведуча 2
Покоління поколінню
Про тебе розкаже.
І твоя, Кобзарю, слава
Не вмре, не поляже.
 Ведуча 1
Сьогодні до нього, нашого Пророка, звертаємо свої погляди. З його ідеалами, помислами звіряємо свої кроки в утвердженні такої держави як Україна.
 Ведуча 2
Минають весни, пройде літо,
За осінню прийде зима.
Тарасу не дано старіти,
Для нього старості нема.
 Ведуча 1
Й так наш перший конкурс, який має назву «Швидко і влучно». Я зачитую запитання, а кожна команда впродовж однієї хвилини якнайшвидше й коротше дає відповідь. Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом. Отож будьте уважними:

1.     Скільки років прожив Шевченко? (47)
2.     Яку назву має книга його поетичних творів? («Кобзар»)
3.     У якій родині ріс Тарас? (кріпацькій)
4.     Які таланти мав Шевченко? (гарно співав, поет, художник)
5.     Як звали пана, чиїми кріпаками була родина Шевченків? (Енгельгардт)
6.     Як було викуплено поета з кріпацтва? ( лоторея, портрет)
7.     У якому закладі навчався письменник ?(Художня академія)
8.     Про що розповідають твори поета?

Підсумки проведення конкурсу. Виступ членів журі.
Ведуча 2
 У нашому місті є чимало місць, пов*язаних з іменем Тараса Шевченка.
 ( Презентація). Наступний конкурс «Тарас Шевченко і Київ». Кожна команда повинна зараз записати на аркуші паперу назви таких місць, для цього Вам надається 2 хвилини. А потім представник від команди розповідає про одне з них.

Відповіді учнів.
Підсумки проведення конкурсу. Виступ членів журі.
Ведуча 1
Усім відомо, що Тарас Шевченко – це геніальний поет і прекрасний художник. Нашим командам було дане завдання намалювати ілюстрації до твору поета ( твір мав вивчатися на уроках). Шановні команди, обміняйтесь малюнками, розгляньте їх і назвіть твір, про який іде мова .
 Відповіді учнів.
Підсумки проведення конкурсу. Виступ членів журі. (Оцінюється і майстерність, і вміння розгадувати )
Ведуча 2
Мав Тарас чудовий голос. А наш наступний конкурс «Музичний». Чимало творів Тараса Шевченка давно стали народними піснями. Шановні учасники, назвіть ці твори і пригадайте імена композиторів, що поклали твори поета на музику.
Відповіді учнів.
Підсумки проведення конкурсу. Виступ членів журі.
 Ведуча 1
А наступний конкурс перевірить те, як Ви знаєте твори поета. Я буду показувати Вам рядки з його поезій (у вигляді плакатів або презентації), а Ви маєте назвати твір і продовжити далі рядки .
 Відповіді учнів.
Підсумки проведення конкурсу. Виступ членів журі.
Ведуча 2
Справжня освічена людина обов*язково знає іноземні мови. Ви вивчаєте англійську мову. Я Вам зараз дам записаний англійською мовою вірш Т.Шевченка (для обох команд один і той же). Уважно прочитайте його і спробуйте перекласти українською, тобто зачитайте оригінал . ( «Заповіт»)
 Відповіді учнів.
Підсумки проведення конкурсу. Виступ членів журі.

Ведуча 1
Наступний конкурс буде полягати у тому, що кожен із учасників змагань буде читати напам*ять поезію Кобзаря. Нагадуємо Вам, що Ви зараз справжні актори, які мають так читати поезію, щоб кожен із присутніх зумів оцінити талант поета і Ваш талант як людини, що вміє виразно читати поетичні твори.
 Відповіді учнів.
Підсумки проведення конкурсу. Виступ членів журі.
Ведуча 2
Наступний конкурс «Кмітливі» полягає у тому, що Ви за малюнками (як плакати або презентація) розгадуватимете  назви творів Тараса Шевченка.
 («Заповіт»)
 Відповіді учнів.
Підсумки проведення конкурсу. Виступ членів журі.
Підведення підсумків змагання.

Виховний захід для вчителів - словесників


Наші обереги
Зал святково прибраний вишитими рушниками, гілками калини. На центральній стіні прилаштовано великий плакат у вигляді рушника, на якому написано назву свята. Під плакатом стоїть стіл, накритий скатертиною, на столі лежить паляниця, вишиванка, калинова гілочка, стоїть глечик з пшеничними та житніми колосками.
До залу входять вчитель та учні-читці.
Вчитель. Батьківська хата, мамина пісня, бабусина вишиванка – усе це непересічні символи-обереги нашого народу. Тож запрошуємо сьогодні дорогих гостей на слово щире, на свято родинне.
1-й учень
Що таке Україна?
В чистім полі пшениця,
За віконцем калина,
Біля верби криниця.
2-й учень
Ніжна пісня матусі,
Під тополями хата,
Тиха казка бабусі,
Дужі руки у тата.
3-й учень. Обереги – наші давні й добрі символи, їхнє коріння сягає глибини століть. Це батьківська оселя, усе, що ми одержали в спадок від своїх пращурів, чим збагатилися наші душі: піснею, злагодою, добрим словом та спогадами.
Звучить пісня «Смерекова хата».
4-й учень. У кожному з нас живе образ біленької хати у вишневому садку. Адже вона – символ нашого народу, щось одвічне, як життя, як мамина пісня.
Звучить «Мамина пісня».
1-й учень. Сьогодні ми вирушаємо у цікаву подорож до українських народних традицій, що пов’язані з оберегами.
Вчитель. Дедалі більше віддаляється від нас в шаленому темпі атомної епохи біленька хатинка у вишневому садку з колискою та мудрим усміхом батька. У цій хатині – наш корінь роду, щось одвічне, як життя, і святе, як мамина пісня.
Біла хата, біла сорочка, біла свита… Це становило неодмінну національну прикмету українця.
Хата, як і людина, уміє плакати і усміхатися, вона може  бути горда і сумна, доброзичлива. Все залежить від того, яка родина в ній мешкає. Хату можна вважати своєрідною візитною картою України.
Олександр Довженко так писав про українську хату: «… біла, з теплою солом’яною стріхою, порослою зеленим оксамитовим мохом, архітектурна праматір пристановища людського. Незамінна, по всяк час відкрита для всіх, без стуку в двері, без «можна?» і без «увійдіть», житло просте, як добре слово, й золоте, немовби створили його не людські руки, а сама природа, немовби зросло воно, як плід, серед зелені і квітів».
А чи знаєте ви, діти, що коли збиралися будувати хату, то спочатку випікали чотири хлібини і ставили їх на місце, де мала згодом стояти хата. На другий день дивилися: якщо хліб лишався цілим – то недобра ознака, не буде в цій господі гарного господарства та достатку. А якщо хліб виявлявся кимось поїдений – то це місце вважалося добрим, там можна було будувати хату, і в ній завжди пануватимуть добробут і злагода.
При першому вінцеві у «Світличному вінку», де стоять образи, господар закладав срібні або золоті монети. Це робилося, щоб хата була багата. Поставивши зруб, у стволах вирубували хрести, «щоб Бог беріг від лиха».
Наступним етапом будівництва було покриття хати, яке мало дещо символічний характер. У багатьох районах України кожен сволок обв’язувався вишитим рушником. Старі майстри пояснюють це так: «Аби хазяйська хата була світла, кріпка, багата і щоб люди не минали та до хати заглядали, щоб щастя в ній велося та добро не перевелося». А рушники потім дарували тим, хто будував хату, на згадку про нову оселю.
Завершальним етапом були входини. В найпершу ніч пускали кота і півня, щоб у хаті завжди було людно й весело. А на ранок кликали батюшку, який окроплював святою водою всі кутки хати. Якщо поряд стояла стара хата, то, переходячи в нову, господар кликав із собою домовика, примовляючи: «Хазяїну мій, ходімо зі мною: я дорогою, а ти стороною». Після такого обряду господар пригощав будівельників, родичів та сусідів. Гості заходили до хати і, знявши шапки (мужчини), вітали і бажали родині й дому: «Здрастуйте вашій хаті, щоб ваша хата була багата, щоб на столі була закуска і жарена гуска. Здрастуйте в вашій хаті на хліб-сіль багатій».
Долівка у давньому українському житлі завжди була глиняною. Щосуботи і на свята їх змазували спеціальним розчином і посипали татарським зіллям, м’ятою і чебрецем, примовляючи при цьому: «Хай лихо проходить стороною».
Неможливо уявити українську хату без печі. В печі не лише готували страву, вона створювала особливе родинне тепло, об’єднувала навіть розварених чоловіка і жінку, для дітей же була справді чарівним прилистком. Господиня завжди охайно білила піч, в окремих регіонах України, якщо в сім’ї була дівчина на видані, піч розмальовували. За станом печі судили про охайність господині: «Яка піч – така й господиня».
Особливу роль у хаті відігравав стіл, який мав, крім прикладного, й інше значення. Тут народжувалося шанобливе ставлення до батька як до голови роду – він займав почесне місце за столом. Стіл завжди накривався скатертиною: у будень – звичайною полотняною, у свято – зі смаком оздобленою (з вишивкою або тканим візерунком).
На столі завжди лежав хліб, а на Різдво та Великдень ще й свічку запалювали зі столом пов’язано чимало призабутих, цікавих традицій. Скажімо, вважалося за великий гріх стукати кулаком по столу (казали, що тоді посваряться чоловік із дружиною). Не можна було й хлібину класти на стіл перевернутою. А коли окраєць падав зі столу, його підіймали й цілували, щоб хліб не образився.
Два рази на рік – на Різдво і Пасху – господиня прикрашала хату рушниками. У період же посту житлова частина хати прикрашалась клечальним зіллям. У кожній оселі були свої рушники й візерунки на них, не схожі на інші.
Вимережуючи хрестиком орнаменти, жінки вкладали в них свої заклинання від злих сил, просили здоров’я, удачі й щедрої долі для тих, кому рушники призначались.
Біля хати завжди садили квіти, городину, груші, яблуні, вишні, сливи, іноді клені і тополі, але ніколи не садили березу. Коли посадять березу коло хати, то вона перетворювалася на пустку, переведеться рід або ж сім’ю спікатимуть різні нещастя. Береза – символ самотності, а її біла кора закликає хворобу.
Інколи перед вхідними дверима вішали підкову, як символ невмирущості родини
Звучить пісня «Два кольори».
До залу входять два хлопчики і дві дівчинки в українських народних костюмах.
1-ша дівчинка
Я Іванку вишиванку
Білу подарую.
Синю стежку від неба
В квітках намалюю.
2-га дівчинка
Вишита сорочка
Аж до поясочка,
А хто її вишивав?
України дочка.
1-й хлопчик. Бабуся казали, щоб я свою вишиванку носив у понеділок, вівторок і четвер і обов’язково на чисте тіло.
2-й хлопчик. У народі кажуть: «Сорочку одягай – маму, тата звеселяй, від хвороб її носи і здоров’я бережи».
Виходять учні-читці.
1-й учень. Здавна вважалося, що сорочка, усі краї якої оздоблені вишивкою, має оберігати від нещастя, відганяти від людини злі сили. Улюблений колір української вишиванки – червоний, який вважається головним оберегом від лиха. Червоною вишивкою обов’язково прикрашали комір та рукава сорочки, адже місця, де закінчується тканина, - найвразливіші для темних сил.
Вчитель. Український віночок. Оспіваний у піснях, оповитий легендами та переказами, опоетизований майстрами пензля і слова, він був і є одвічним символом добра і надії. Віночок – це плетене коло із квітів, листя, гілок і стрічок.
Діти на дошці вплітають квіти у імпровізований віночок
1-й учень. Я вплету до віночка любисток і васильок – у віночку це символ людської відданості, вміння бути корисним.
2-й учень. А я вплету чорнобривця – символ вроди.
3-й учень. Я вплету безсмертник, бо він символ довголіття.
4-й учень. Я вплету цвіт вишні та яблуні – символ материнської любові.
5-й учень. А я вплету до віночка ружу – це символ віри, надії й любові.
6-й учень. Вплету до віночка волошку – символ кохання.
7-й учень. Я вплету до віночка незабудку – символ хорошої пам’яті.
8-й учень. А я вплету мак, бо він символ крові невинно вбитої людини.
Вчитель. Крім квітів у вінок вплітають стрічки. Люди вірили в їх магічну силу. Стрічки оберігають волосся від поганих очей. Вплітались вони довжиною дівочої коси, щоб сховати її.
Діти приклеюють до віночка на дошці стрічки з паперу.
1-й учень. Першою у віночок я плету світло-коричневу стрічку – символ землі-годувальниці.
2-й учень. Поряд з коричневою вплету жовту стрічку – символ Сонця.
3-й учень. За ним я вплету світло-зелену – символ краси і молодості.
4-й учень. А я вплету блакитну і синю – символ неба і води.
5-й учень. Далі я зав’яжу жовтогарячу стрічку – символ хліба.
6-й учень. Я – фіолетову – символ людської мудрості.
7-й учень. А я малинову – символ душевності.
8-й учень. Я зав’яжу рожеву – символ достатку. А також білу – символ пам’ять про померлих.
Вчитель. Також добрими охоронцями-оберегами є рушники. Рушниками прикрашали світлицю, пов’язували старостів, сватів і судженого. На рушнику підносили хліб сіль дорогим гостям.
2-й учень
Гостя щиро ми стрічаєм
Короваєм в рушнику.
Шанобливо хліб підносим
І, вклонившись, щиро просим:
Любий гостю наш, приймай
Дружби символ – коровай.
Звучить пісня «Рушник».
3-й учень. На столі лежить хліб. Кажуть у народі: хліб-годувальник – всьому голова.
4-й учень
Щедрим сонечком, ясним нині,
Хліб лежить на новій скатертині,
Був він змелений і притрушений,
У діжі старенькій замішаний.
На тривогах, на нашій щирості
Він настояний і розчинений.
Надихається запахом хлібним,
Щоб він пахнув вам полем рідним.
5-й учень. Хліб – це символ продовження родоводу. Запашний рум’яний хліб випікали в печі. Піч – це оберіг тепла і затишку, а вогонь у ній символ сімейного щастя, оберіг родини. Наші пращури вірили, що полум’я очищаю душу від усього злого і недоброго, наділяє її силою та здоров’ям.
Запрошуються вчителем гості та учасники свята до столу, на якому лежать рушники, калинова гілка, вишиванка і хліб.
Вчитель. Я хочу, діти, щоб для вас, коли станете дорослими, дорогою залишилась рідна домівка, щоб палко любили рідний край, його звичаї, мову нашу солов’їну, щоб ніколи не змогли зламати калинову гілку чи інше дерево, а навпаки, прикрашали нашу землю своїми руками. Тож пам’ятаймо, хто ми є, бережімо звичаї наші, шануймо наші обереги.
Звучить пісня С. Канюк «Мій рідний край».