КОНКУРС ЕРУДИТІВ «ЯК МИ ЗНАЄМО ТВОРЧІСТЬ Т.Г.ШЕВЧЕНКА»
ДЛЯ УЧНІВ 5-Х КЛАСІВ
Мета
заходу : поглиблення знань учнів про життєвий та творчий шлях поета;
удосконалення вмінь виразного читання поетичних творів.
Обладнання:
виставка книг про життя та творчість Т.Г.Шевченка, портрет поета, ілюстрації до
творів, записи творів письменника.
У
конкурсі приймають участь дві команди. Напередодні вони отримали таке домашнє
завдання:
1.
Кожен учасник
конкурсу має вивчити напам*ять одну поезію Т.Г.Шевченка.
2.
Дослідницька робота:
назвати місця у Києві, пов*язані з іменем поета, розповісти про одне з них.
3.
Намалювати
ілюстрацію до одного з творів поета.
Ведучими
конкурсу можуть бути вчителі або ж учні старших класів. Журі – вчителі, що
викладають українську мову та літературу, світову літературу, історію.
Ведуча
1
Щовесни,коли
тануть сніги
І
на ряст засяє веселка,
Повні
сил і живої снаги
Ми
вшановуємо пам*ять Шевченка.
Ведуча
2
В
історії завжди залишаються імена, які з гордістю вимовляє, пам*ятає і шанує
людство. До них належить і ім8я великого українського поета Тараса Григоровича
Шевченка. Увесь свій могутній талант він присвятив служінню народу. «Історія
мого життя, - писав поет, - становить частину історії моєї Батьківщини».
Ведуча
1
І.Я.Франко
писав про поета так : «Він був сином мужика, а став володарем у царстві духа.
Він був кріпаком, а став велетнем у царстві людської культури. Він був
самоуком, а вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим.
Десять
літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для Росії зробив
більше, ніж десять переможних армій. Доля переслідувала його в житті, скільки
лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі у ржу, ані його
любові до людей у ненависть і погорду, а віри в Бога у зневіру і песимізм .
Доля
не шкодувала йому страждань, але не пожаліла втіх, що били із здорового джерела
життя.
Найкращий
і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу і все
розквітаючу радість, яку в мільйонах людських сердець все наново збуджуватимуть
його твори.
Отакий
був і є для нас, українців, Тарас Шевченко».
Ведуча
2
У
своєму «Заповіті» він так казав:
І мене в сім*ї великій,
В сім*ї вольній, новій,
Не забудьте пам*янути
Незлим тихим словом.
Ведуча
1
Провіснику
волі,
Великий
титане!
Справдились
думи твої!
Приймай
же данину
Любові
і шани
Од
вольних народів
Нової
сім*ї.
Ведуча
2
Покоління
поколінню
Про
тебе розкаже.
І
твоя, Кобзарю, слава
Не
вмре, не поляже.
Ведуча
1
Сьогодні
до нього, нашого Пророка, звертаємо свої погляди. З його ідеалами, помислами
звіряємо свої кроки в утвердженні такої держави як Україна.
Ведуча
2
Минають
весни, пройде літо,
За
осінню прийде зима.
Тарасу
не дано старіти,
Для
нього старості нема.
Ведуча
1
Й
так наш перший конкурс, який має назву «Швидко і влучно».
Я зачитую запитання, а кожна команда впродовж однієї хвилини якнайшвидше й
коротше дає відповідь. Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом. Отож
будьте уважними:
1.
Скільки років
прожив Шевченко? (47)
2.
Яку назву має книга
його поетичних творів? («Кобзар»)
3.
У якій родині ріс
Тарас? (кріпацькій)
4.
Які таланти мав
Шевченко? (гарно співав, поет, художник)
5.
Як звали пана,
чиїми кріпаками була родина Шевченків? (Енгельгардт)
6.
Як було викуплено
поета з кріпацтва? ( лоторея, портрет)
7.
У якому закладі
навчався письменник ?(Художня академія)
8.
Про що розповідають
твори поета?
Підсумки
проведення конкурсу. Виступ членів журі.
Ведуча
2
У
нашому місті є чимало місць, пов*язаних з іменем Тараса Шевченка.
( Презентація). Наступний конкурс
«Тарас Шевченко і Київ». Кожна команда повинна зараз записати на
аркуші паперу назви таких місць, для цього Вам надається 2 хвилини. А потім
представник від команди розповідає про одне з них.
Відповіді
учнів.
Підсумки
проведення конкурсу. Виступ членів журі.
Ведуча
1
Усім
відомо, що Тарас Шевченко – це геніальний поет і прекрасний художник.
Нашим командам було дане завдання намалювати ілюстрації до твору поета ( твір
мав вивчатися на уроках). Шановні команди, обміняйтесь малюнками, розгляньте їх
і назвіть твір, про який іде мова .
Відповіді
учнів.
Підсумки
проведення конкурсу. Виступ членів журі. (Оцінюється і майстерність, і вміння
розгадувати )
Ведуча
2
Мав
Тарас чудовий голос. А наш наступний конкурс «Музичний».
Чимало творів Тараса Шевченка давно стали народними піснями. Шановні учасники,
назвіть ці твори і пригадайте імена композиторів, що поклали твори поета на
музику.
Відповіді
учнів.
Підсумки
проведення конкурсу. Виступ членів журі.
Ведуча
1
А
наступний конкурс перевірить те, як Ви знаєте твори поета. Я
буду показувати Вам рядки з його поезій (у вигляді плакатів або презентації), а
Ви маєте назвати твір і продовжити далі рядки .
Відповіді
учнів.
Підсумки
проведення конкурсу. Виступ членів журі.
Ведуча
2
Справжня
освічена людина обов*язково знає іноземні мови. Ви вивчаєте
англійську мову. Я Вам зараз дам записаний англійською мовою вірш Т.Шевченка
(для обох команд один і той же). Уважно прочитайте його і спробуйте перекласти
українською, тобто зачитайте оригінал . ( «Заповіт»)
Відповіді
учнів.
Підсумки
проведення конкурсу. Виступ членів журі.
Ведуча
1
Наступний
конкурс буде полягати у тому, що кожен із учасників змагань буде читати
напам*ять поезію Кобзаря. Нагадуємо Вам, що Ви зараз справжні
актори, які мають так читати поезію, щоб кожен із присутніх зумів оцінити
талант поета і Ваш талант як людини, що вміє виразно читати поетичні твори.
Відповіді
учнів.
Підсумки
проведення конкурсу. Виступ членів журі.
Ведуча
2
Наступний
конкурс «Кмітливі» полягає у тому, що Ви за малюнками (як плакати або
презентація) розгадуватимете назви творів Тараса Шевченка.
(«Заповіт»)
Відповіді
учнів.
Підсумки
проведення конкурсу. Виступ членів журі.
Підведення
підсумків змагання.